Commercieel Directeur Janssen over het seizoenkaartaanbod

Commercieel Directeur Janssen over het seizoenkaartaanbod
5 min

Supporters van PSV kunnen vanaf dinsdag 26 mei hun seizoenkaart bij de club verlengen. Fans hebben inmiddels drie opties aangeboden gekregen. In een live vraag-en-antwoord-sessie op Facebook ging Commercieel Directeur Frans Janssen maandagmiddag in op het Seizoen Club Cardaanbod van PSV. Een samenvatting van de sessie.

Hoe is PSV op het voorstel van drie typen seizoenkaarten gekomen?
“Toen de impact van de coronapandemie duidelijk werd, zijn we eerst aan de slag gegaan met de tegemoetkoming van afgelopen seizoen. Parralel daaraan zijn we gaan nadenken over de Seizoen Club Cardcampagne. Daarvoor hebben we onze supporters – via het PSV Klankbord – om advies gevraagd. Eén van de kaarten waar zij zich al langere tijd hard voor maakten, was de All-in optie. Een kaart waarmee je naar alle thuiswedstrijden van PSV kan. Competitie, beker en Europees. Gemiddeld zijn dat zeven á acht duels extra. Omdat wij ten tijden van de eerste overleggen over dit seizoen verwacht hadden zeker de eerste helft van het seizoen geen publiek te mogen toelaten, hebben we besloten werk van deze All-in optie te maken.”

“Omdat we niet in ieders portemonnee kunnen kijken, wilden we óók een product aanbieden waarmee supporters tegen een gering risico hun plaats konden behouden. Zodoende is de 50/50-kaart ontstaan. Deze werkt als een soort strippenkaart van negen duels vanaf het moment dat er weer publiek wordt toegelaten bij wedstrijden. De wedstrijden die we daarna nog extra spelen, kun je extra kopen. Spelen we geen enkele wedstrijd met publiek, dan krijg je nog eens de helft van het aankoopbedrag terug. Zo bieden we je de mogelijkheid om tegen lage kosten bij onze familie te blijven.”

Ligt het risico daardoor niet te veel bij de supporters?
“Nee, dat in mijn optiek echt niet zo. De opties bieden we niet aan uit luxe. We zitten in behoorlijk zwaar weer en nemen weldegelijk ook zelf risico. Europese wedstrijden zorgen voor flinke recettes. Je praat al snel over miljoenen euro’s. Met de All-in kaart van de komende seizoenen, gaan we die recettes niet halen. Ook met de 50/50-kaart lopen we risico op groot inkomstenverlies. Daarnaast geven we een bedrag aan de supporters terug als er helemaal geen duels met publiek gespeeld kunnen worden. Enkel met de Seizoen Club Card Original (optie drie, red.) geven we geen geld terug. Die kaart is er overigens gekomen op verzoek van supporters die PSV honderd procent willen steunen. In eerste instantie wilden we die kaart niet aanbieden.”

Andere clubs leggen geen enkel risico bij supporters. Zij geven per gemiste wedstrijd 1/17e deel van een seizoenkaart terug.
“Wij praten nooit over andere clubs. De reden dat we voor deze opties hebben gekozen is omdat we over een jaar niet willen vragen of supporters willen afzien van compensatie. Dat hebben we nu al gedaan en dat doet pijn. We willen niet iets aantrekkelijks aanbieden en over een jaar weer op onze knieën moeten omdat teruggave financieel zwaar is voor PSV. Vandaar dat we hebben gezegd: deze variant kunnen we niet aan. We bedenken een product waarmee we het wel kunnen redden. Dat is fair vinden wij.”

Uit welke van de drie genoemde opties zou u zelf kiezen?
“Ik wil bovenal duidelijk maken dat welke optie je ook kiest, je voor ons PSV-supporter bent en blijft. Ook als je besluit niet te verlengen. Terugkomend op de vraag: ik ben thuis opgevoed met het uitgangspunt nooit iets aan een ander te verkopen dat je zelf ook niet zou kopen. Ook na mijn komst naar PSV heb ik mijn seizoenkaart altijd aangehouden. Dat zal komend seizoen niet anders zijn en ik kies voor de All-in kaart. Daarbij krijg je het meeste en deze behoudt zijn waarde, aangezien we deze ook volgend seizoen aanbieden.”

Kunnen seizoenkaarthouders iets extra’s verwachten als blijkt dat ze niet naar wedstrijden kunnen?  
“We kijken daarvoor naar verschillende mogelijkheden. Denk bijvoorbeeld aan heel unieke content zoals het filmen van de spelersbusrit of content in en rondom de kleedkamer. Of dat mogelijk is, weten we nog niet. Daar kijken we met ons mediateam, FOX Sports en de toekomstige staf naar.”

Welke opties krijgen houders van een Business Seat aangeboden?
“Wij hebben alle bedrijven die Business Seats bij ons afnemen hierover persoonlijk benaderd. Grotere partners en sponsoren hebben recht op nog veel meer dan enkel het bijwonen van wedstrijden. Zaken als LED-Boarding, campagnes en spelersinzet bijvoorbeeld. Ook met hen zijn we in gesprek hoe we elkaar kunnen helpen.”

Is er nog wel ruimte om de selectie te versterken?
“Dat de crisis er inhakt, is geen geheim. Er zijn veel vraagtekens. Tegelijkertijd hebben we een voetbalbedrijf te runnen. We doen ons uiterste best om ruimte te creëren voor een acceptabel spelersbudget. Hoe groot die ruimte wordt, is enorm afhankelijk van wat er de komende weken gaat gebeuren. Wij kunnen nog niet inschatten hoe de transfermarkt er exact uit gaat zien en hoeveel inkomsten we uit bijvoorbeeld de seizoenkaartcampagne zullen halen.”